Pelatih Harimau Malaya yang Baru dari Korea

590
Kim Pan Gon.

Ujian Perdana Kompetisi AFF U-23

Bola, edisiana.com Kim Pan Gon resmi sebagai pelatih sepak bola Malaysia. Manajer asal Korea Selatan itu dikontrak dua tahun untuk menukangi Harimau Malaya. Ujian pertamanya kompetisi AFF U-23 bulan depan. 

Menurut Presiden FAM Datuk Hamidin Mohd Amin, kontrak dua tahun Kim Pan Gon akan diperpanjang jika bisa menoreh prestasi untuk skuad nasional Malaysia.

BACA JUGA:  Rashford Tampil Buruk, Bos Manchester United Disalahkan

“FAM menerima banyak permohonan pelatih daripada seluruh dunia dan mengenai calon ini kita melihat beberapa kategori yang berkenaan dipilih. Terutama calon itu memahami sepak bola kita, pemain dan pernah melatih skuad nasional,” terangnya seperti dilansir Metro pada hari ini. 

Ia menambahkan FAM akan melihat kinerja Kim Pan Gon pada pertengahan Februari dalam Piala AFF U-23 yang diselenggarakan di Myanmar.”Kalau FAM puas hati, kontrak dua tahun akan diperpanjang lagi,” ujarnya. 

BACA JUGA:  Setelah Satu Dekade, Inilah Penampilan Perdana Kiper City

Nanti Pan Gon akan dibantu oleh empat staf pegawai. Yakni analisis dan kecergasan, pembantu jurulatih dan jurulatih teknikal.

Sebenarnya ada empat nama yang disodorkan calon pelatih Harimau Malaya ke FAM. Mereka semua dari Korea Selatan. Yakni Kim Pan Gon. Lalu Kim Hak Bum, bekas jurulatih skuad B-23 Korea Selatan. Kemudian dua nama lagi Park Jin Seop dan Kim Byung Soo.

BACA JUGA:  Haaland Terbaik, Pep Juga Terbaik

Namun FAM akhirnya memilih Kim Pan Gon untuk mengisi kursi manajerHarimau Malaya yang kosong setelah Tan Cheng Hoe mengundurkan diri.(maq)

BAGIKAN